הסכמי השקעה בחברות, הקמה ופירוק

הסכם השקעה - הסכם משקיעים - הסכמי אופציה  דגשים לפני חתימה

סקירה זו תציג מספר דגשים משפטיים חשובים לגורמים המתעתדים להתקשר בהסכם השקעה/משקיעים/אופציה (להלן "הסכם השקעה") בחברה.

הסכמי השקעה הם מסמכים משפטיים הצופים פני עתיד, בעלי מורכבות גבוהה והשלכות רחבות היקף, ברמה הקניינית מיסויים, משפחתית וכן הלאה, ולכן יש לתכנן אותם בקפידה ולפנות לייעוץ משפטי , בשלב ניהול המו"מ (ולעיתים עוד בבחינת העקרונות לפני כניסה למו"מ) ובכל מקרה חשוב להתייעץ עם עו"ד לפני סיכומם של תנאי ההתקשרות.

לקט זה מתייחס, באופן תמציתי, לשאלות הבאות: מה בדרך כלל נכלול בהסכמי השקעה? הפעולות שמוצע לבצע לפני חתימה על הסכם השקעה בסטארטאפים או בחברות? אילו סעיפים חשובים למשקיעים ולחברות בהסכמי השקעה?

הסכם השקעה בחברה הוא מסמך הצופה פני עתיד ונחתם בין משקיע או מספר משקיעים לבין החברה המסדיר את אופן ביצוע ההשקעה בחברה ויחסי הכוחות לאחר ההשקעה. ההסכם מתייחס לנושאים מסחריים, מיסויים ומשפטיים הקשורים בביצוע העסקה, כגון מהם התנאים להשקעה? מהו הסכום שיושקע? מהי כמות המניות שתוקצה בתמורה להשקעה הכספית? האם נבצע הצאה או העברה של מניות? אילו זכויות יוענקו למשקיעים? אילו זכויות יוותרו בידי יתר בעלי המניות? מהי ההשפעה של עסקת ההשקעה על העובדים של החברה ועל האופציות שחילקה החברה? ועוד.

  • מטרת ההתקשרות  עסקאות השקעה נועדו בדרך כלל להגדיל את ההון הנזיל של החברה ולצמצם את הסיכון הכרוך בהשקעה עצמית ו/או בהגדלת ההלוואות מהבנק, כאשר ההון שגויס ישמש לקידום מטרה עסקית. סטארטאפים, הן בשלבים הראשונים של פעילותם והן בשלבים מאוחרים יותר, פונים לגיוס הון ממקורות חיצוניים, בתמורה לנתח מסויים מהחברה, כדי לממן את שלבי בדיקת ההתכנות, ההקמה, הפיתוח, השיווק והמכירות. לעיתים, עסקאות השקעה ינועדו לחבר בין 2 גופים באופן אסטרטגי, למשל לצורך כניסה לשווקים חדשים, הרחבת פעילות, מזעור השפעתו של שחקן בשוק ועוד.
  • צדדים לעסקאות  עסקאות השקעה נחתמות בין משקיעים (לרבות גופים ממשלתיים) לבין חברות, שותפיות ותאגידים אחרים. הסכמיהשקעה נפוצים מאוד בתעשיית הסטארטאפים, אך הם תופסים מקום בכל ענפי המסחר והשירותים.
  • סוג ההתקשרות  ניתן להשקיע כספים בחברות ובהזנקים (סטארטאפים) במגוון דרכים מלבד באמצעות הסכם השקעה, ניתן לתת לחברה הלוואה המירה למניות ובדרך של הלוואת בעלים.
  • לכל צורת השקעה השפעות שונות על הצדדים וחיי החברה לכן עכדי לבחור את סוג העסקה העדיפה – הסכם השקעה, הסכם אופציה, הסכם הלוואה המירה (Convertible Loan Agreement​), הסכם הלוואת בעלים או כל דרך אחרת – התשובה תלויה במטרת ההתקשרות, בזהות השואל, והנסיבות הנלוות לעסקה. כל מי שמסתמך על המלצות שניתנו ללא בדיקת נסיבות ההתקשורת נוטל על עצמו סיכון.

השלבים

השקעה כספית, בחברה לרבות בחברת הזנק, למחייבת בדיקות מקדימות (בדיקות נאותות ברמה התואמת את צרכי הצדדים), במסגרתן כל אחד מהצדדים (המשקיע והחברה) ינסו לברר וללמוד כמה שיותר פרטים על הצד השני.

סכום ההשקעה- על מנת לדעת את היחס בין סכום ההשקעה לחלק המתקבל מהחברה יש לקבוע את שווי החברה. שווי החברה נקבע לפי הסכמות הצדדים או לפי הערכת שווי. אותו השווי המוערך של החברה קובע את הסכום שיושקע בחברה והתמורה עבור ההשקעה. בהקשר זה יצוין כי לחברות הזנק שטרם גייסו משקיעים לרוב קשה להעריך את השווי של המיזם. 
 
 

בדיקת נאותות מתחייבת ברכישת חברה המהווה נכס מורכב ומסוכן- ביצוע בדיקות משפטיות ועסקיות בנוגע לפעילות החברה במטרה לברר את כדאיות ההשקעה הסיכונים והסיכויים. הסכמי השקעה רבים לא ייחתמו לפני ביצוע בדיקת נאותות.

אילו סעיפים חשובים למשקיעים וליזמים בהסכם השקעה?

מה נכלול בהסכם השקעה? ההסכם תלוי בפרמטרים רבים המשתנים בין עסקה לעסקה, ולכן על עו"ד להתאים את ההסכם להתקשרות הספציפית, זו גם הסיבה שלא ניתן להגדיר מראש מהם הסעיפים החשובים בכל עסקה או להציע נוסח סטנדרטי להסכם כזה.

אומנם הסכמי השקעה שונים זה מזה, אך ישנם עקרונות המלווים עסקאות השקעה רבות, אותם יש ליישם, לעיתים בנחישות הצופה פני עתיד.

הסכמי השקעה יכללו דרכים לשמור על יחס החזקות בחברה ועל יכולת השפעה בחברה, באופן המשנה את תקנון החברה ולכלול בהסכמים מנגנוני אנטי דילול וזכויות שונות כגון זכות סירוב ראשונה, זכויות וטו, הצטרפות ועוד.

בעת תכנון וניסוח הסכם ההשקעה, תידרש התייחסות בין היתר, לנושאים ולסעיפים הבאים –היקף ההשקעה בחברה והתמורה בעבור ההשקעה, אופן הקצאה או העברה של המניות,  מבנה העסקה, סוג הפעילות ורמת הסיכון הכרוכה בהתקשרות, התייחסות לתהליכי קבלת החלטות בחברה, מגבלות בנוגע לעבירות מניות, נושאים הקשורים לקניין רוחני, סודיות, אופציות לעובדים, סנקציות בגין הפרת ההסכם ועוד. 

משרד עו"ד שחר-לנדאו-ששון מלווה את לקוחותיו בתכנון וביצוע עסקאות השקעה ומסייע להם להגן על האינטרסים שלהם ולהשיג את מטרותיהם, לליווי משפטי בעסקאות השקעה אתם מוזמנים ליצור קשר


האמור לעיל אינו ייעוץ משפטי  ואין להסתמך עליו בביצוע עסקאות או פעולה כלשהי ללא התייעצות עם עורך דין מומחה בתחום. אין באמור לעיל לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות ספציפיות או תיאור עדכני של הדין החל. ולכן מי שמסתמך על האמור לעיל ללא קבלת ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה.

Coi בניית אתרים